chia blog použití chia semínek

Chia

Použití chia

23. 5. 2014  

Použití chia semínka je velmi snadné a univerzální. Na rozdíl od lněných semínek nejsou tvrdá na skus a není potřeba je používat mletá. Při styku s tekutinou na sebe váží vodu a vytvoří hustý gel, kterým lze pokrmy zahušťovat či spojovat. Semínka nemají žádnou specifickou chuť, čímž se stávají velmi variabilní součástí široké řady pokrmů a nápojů.

Můžete je přimíchat do ovocných či mléčných koktejlů, přidat do jogurtů, müsli, pomazánek, cereálních kaší, polévek či dresingů. Při přípravě pečiva zjemňují konzistenci těsta a dodávají mu vláčnost. Naklíčená chia semínka jsou skvělým doplňkem zeleninových salátů. V některých případech může chia gel díky svým pojivým vlastnostem dokonce nahradit vejce.

Chia je v jižní Americe konzumována také jako tzv. „chia fresca“, tedy osvěžující energetický nápoj připravený z 2 – 3 lžiček semínek a sklenice vody. Po cca 15minutovém odstátí se nápoj dochutí agávovým sirupem, medem nebo jiným sladidlem dle vašeho výběru, limetkou, případně mátou a všechny ingredience se promíchají. Nápoj je vhodné pít například před nebo během náročného fyzického výkonu.

Chia semínka jsou vhodná pro kohokoli včetně dětí a kojících žen. Je skvělým doplňkem stravy pro vegetariány a vegany, sportovce, diabetiky, lidi alergické na lepek, při redukčních dietách a při zvýšeném psychickém a fyzickém vypětí.

Doporučená denní dávka jsou 2 polévkové lžíce semínek, ačkoli žádné negativní účinky nebo předávkování zatím nebylo zjištěno.