Chia mouka - vzácný poklad na dosah ruky

Chia

Chia mouka – vzácný poklad na dosah ruky

21. 7. 2016  

O tom, že se chia semínka používají po staletí ve starých kulturách v celé Střední Americe jako potravina a lék, o tom není pochyb. Celkem logicky, protože mají více omega-3 mastných kyselin než losos, více antioxidantů než čerstvé borůvky, více vlákniny než ovesné vločky, více vápníku než mléko a více bílkovin, vlákniny a vápníku než téměř dokonalá lněná semínka. Jak je to ale s chia moukou, když namočená chia semínka jakoby rostla před očima, dá se z takové mouky vůbec něco vytvořit?

Chia mouka je skvělá pro bezlepkové pečení, ale může být použita i v mnoha běžných receptech, protože ji lze využít jako pojivo a zahušťovadlo. Pokud při bezlepkovém pečení nahradíte vámi používanou mouku jednou polovinou až dvěma třetinami chia mouky, tak už není potřeba přidávat xantanovou nebo guarovou gumu. Množství je u každého receptu individuální, takže musíte zkoušet stylem pokus-omyl.

V některých receptech je používaná jako primární mouka, v jiných slouží jako pojivo, nebo jako alternativa vajec. Celá semínka se pro pečení také hodí, ale využijete je v receptech s texturou, jakou mají například chleby. Chia mouka funguje perfektně v koláčích, sušenkách, vdolcích a všude tam, kde je potřeba docílit hedvábně hladkého těsta. Dokonale nahradí i pudinky a různé zásmažky nebo maizeny a škroby.